Rulebook Deep Forest OCR

Svenska Friidrottsförbundets regler för OCR gäller för alla i Tävlingsklassen.
Varje deltagare får 3 armband vid start. Du har ett försök på varje hinder (med något undantag, se nedan). Misslyckas du med ett hinder avlägsnar en funktionär ett av dina armband. För att få ett resultat i klassen måste du ha minst ett armband med dig in i mål. För varje saknat armband måste du springa en straffrunda innan du får gå imål. Det är löparens ansvar att ha läst hinderreglerna och sett filmerna nedan.

För Run For Fun är samtliga hinder frivilliga. Klarar du inte ett hinder i Run For Fun-klassen gör du 10 burpess och fortsätter sedan längs med banan. Inga straffrundor innan målgång i Run For Fun-klassen.

Ban- och hinderbeskrivning – OBS! Det finns ljudinstruktioner på en del filmer, så ha ljudet påslaget.

Banlängd ca 4,8 km

  1. Bära däck
    Ta med ett bildäck och spring längs med motocrossbanan tills du kommer tillbaka till där du tog däcket. Däcket ska återplaceras i samma hög som du tog det. Däcket får inte rullas utan ska hela tiden vara i luften. Du får ställa ner däcket för att vila, men får då inte förflytta dig under vilan.
    Du måste hela tiden följa motocrossbanan och får inte ”gena” över gräset.
  2. Rulla däck
    Rulla/flippa/bär lastbilsdäcket längs med motocrossbanan tills du kommer tillbaka till utgångspunkten. Du transporterar däcket på valfritt sätt. Däcket ska återplaceras enligt hänvisning från funktionär.
  3. Spring på däck
    Spring i eller på däcken. Det är inte tillåtet att passera utanför däckhögen.
  4. Kabeltrumman
    Ta dig över kabeltrumman
  5. Over/under
    Se film
  6. Floating walls
    Se film
  7. Däckväggen
    Se film
  8. Över stenar
    Spring/klättra över stenblocken som ligger längs med banan. Även om inte snitslarna kan ligga lite vid sidan om stenarna måste du i fair play anda ta dig över stenarna.
  9. Bära skyltfäste
    Ta med dig ett skyltfäste och bär det längs slingan i skogen. Återplacera skyltfästet i högen där du tog det. Det är tillåtet att ställa ner vikten och vila, men du får endast förflytta dig när skyltfästet är i luften.
  10. Över stenen
    Spring/klättra över stenen.
  11. Picknick table
    Kryp under bänkarna och bordet.
  12. Sandbags
    Lyftupp sandsäcken på tunnan. Lyft därefter ner den på marken igen. Herrarnas säckar väger ca 80 kg och ligger till vänster om tunnorna och damernas (60 kg) till höger.
    OBS! Säckarna är märkta med olika vikter, men alla väger enligt ovan. Välj bara rätt sida av tunnorna.
  13. Dips walk
    Se film
  14. Kryp under nät
    Kryp under näten.
  15. Sternum Checker
    Se film
  16. Low rigg by Toroz
    Se film
  17. Flippa däck
    Vält traktordäcket fram och tillbaka tre gånger. Totalt ska du vända däcket tre gånger, men i olika riktning varje gång.
  18. Down under
    Se film
  19. Ringar
    Se film
  20. Weaver
    Ta dig över första stocken, under nästa osv till du tagit dig över den sista stocken. Det är inte tillåtet att röra marken eller benen till konstruktionen när du är i hindret.
    Se film
  21. Balanshinder
    På detta hinder får du göra flera försök. Löpare som gör sitt första försök har alltid företräde före den som gör om hindret.
    Se film
  22. Extra hinder – Pga mycket nederbörd och tjäle i marken (som gör att vattnet inte kan rinnan undan) kommer du behöva vada i ca 20 cm djupt vatten ca 10 meter.
  23. Stairway from hell
    Se film
  24. Lutande väggen
    Se film
  25. Tunnorna
    Hoppa över tunnorna
  26. Ropes and Net
    Se film
  27. Sledgehammer
    Använd släggan för att slå bildäcket till den andra markeringen. Du får endast vidröra däcket med släggan, inte med händerna.
  28. Monkeybar
    Se film
  29. Väggen
    Se film
  30. Rulla lastbilsdäck.
    Samma hinder som #2, men motsatt löpriktning.
  31. Bära däck
    Samma hinder som #1, men motsatt löpriktning.

Straffhinder.
För varje armband som du har förlorat under loppet måste du springa en straffrunda förbi mållinjen, runda konen och tillbaka igen. För varje avklarad straffrunda ska du få en markering på ditt kvarvarande armband. För att få gå imål måste du visa upp totalt tre armband, eller två armband + en markering eller ett armband med två markeringar.

Saknar du alla tre armband kommer du inte få något resultat i tävlingsklassen. Därför väljer du själv om du vill springa tre straffrunder innan du kommer i mål (du kommer inte få några markeringar). Löpare som går imål utan armband kommer att flyttas till motionsklassen där de får en tid.